STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
DEFINICJE
Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:
a) Dziecko/małoletni to każda osoba poniżej 18 roku włącznie z dziećmi niepełnosprawnymi oraz z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
b) Obca osoba dorosła to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
c) Pracownik, personel – każda osoba zatrudniona w ZCTiR sp. z o.o. na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, ale także wolontariusz, praktykant lub stażysta,
d) Krzywdzenie dziecka oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
e) Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200 kk). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie, będą przestępstwa przeciwko wolności (art. 189 kk, art. 189a kk oraz art. 191a kk), przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kk), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a kk), a także przestępstwa dotyczące naruszenia nietykalności cielesnej (art. 217 kk).
- PREAMBUŁA
Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, ZCTIR SP. z o.o. przyjmuje niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w obiektach ZCTIR dzieje się krzywda. Niniejszy dokument przyjęty jest także w celu zapobiegania wszelkim zagrożeniom wobec dzieci.
Dokument jest obowiązujący we wszystkich obiektach ZCTIR Sp. z o. o.:
- ORW FAMA – STA, ul. Kołobrzeska 32, 72-330 Mrzeżyno,
- Wrzosowa Polana, ul. Kołobrzeska 32, 72-330 Mrzeżyno,
- Pokoje przy Spokojnej, ul. Spokojna 1, 72-350 Niechorze,
- Lawendowa Ostoja, ul. Spokojna 1, 72-350 Niechorze.
Politykę ochrony dzieci realizujemy poprzez niniejsze zasady:
a) ZCTIR Sp. z o.o. prowadzi swoją działalność z poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
b) ZCTIR Sp. z o.o. uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
c) ZCTIR Sp. z o.o. w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
d) ZCTIR Sp. z o.o. zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
e) Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka przebywającego w obiekcie i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie, w oparciu o procedurę, jasno określone zasady oraz dobrą praktykę.
f) Dostępność informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży:
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – tel. 800 12 12 12
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – tel. 116 111
- Fundacja Słonie na Balkonie – tel. 800 800 602
- PROCEDURA W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA
a) Zawsze, kiedy jest to możliwe należy dokonywać identyfikacji dziecka i jego/jej relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie.
b) W sytuacjach nietypowych i/lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko krzywdzenia dziecka, identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana przez pracownika recepcji. Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia znajdują się w Załączniku nr 1.
c) Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w hotelu należy:
- Zapytać o dokument dziecka (dowód osobisty, paszport, legitymację szkolną).
- Zapytać o relację dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło do obiektu.
- W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację – osobę dorosłą oraz dziecko. Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i dzieckiem znajduje się w Załączniku nr 2.
- Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem (np. pisemne oświadczenie).
- Jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie dziecka w hotelu z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
d) W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej, co do okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu dzieciom bezpieczeństwa i została opracowana w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi działającymi w tym przedmiocie.
e) Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny, należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
f) W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, należy dyskretnie powiadomić przełożonego.
g) Od momentu kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno dziecko jak i osoba dorosła, powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie powinni zostawać sami.
h) Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą, w celu dalszych wyjaśnień.
i) W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka.
j) W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy innych działów ZCTIR Sp. z o.o. np. serwis sprzątający, pracownicy kuchni, stołówki i inni, powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić przełożonego, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
k) W zależności od sytuacji przełożony weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.
- PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA SKRZYWDZENIE DZIECKA
a) Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest pracownik, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.
b) Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
- dziecko ujawniło wobec pracownika fakt krzywdzenia,
- pracownik zaobserwował krzywdzenie,
- dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej,
c) W tej sytuacji, należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu.
d) W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.
e) W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.
f) W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek) należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.
g) Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
h) Po interwencji należy opisać zdarzenie w notatce służbowej.
- ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY PERSONELEM ZCTIR SP. Z O.O. A DZIEĆMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC DZIECI
a) Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel ZCTIR Sp. z o.o. jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
b) ZCTIR Sp. z o.o. będzie dokładać starań, aby pracownicy mogący mieć kontakt z małoletnimi przebywającymi w ośrodkach ZCTIR Sp. z o.o., mieli świadomość ciążących na nich w tym zakresie obowiązków, a także by potrafili zadbać o bezpieczne relacje między nimi a małoletnimi.
c) Pracownik ZCTIR nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, za wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego, mogłoby w istotny sposób zagrozić jego zdrowiu lub życiu. W takiej sytuacji w miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej lub nadzór kamer monitoringu.
d) Jakiekolwiek kontakty pomiędzy małoletnimi a personelem ZCTiR Sp. z o.o. wykraczające poza uzasadnione obowiązkami służbowymi są niedozwolone (w tym kontakt przez prywatne kanały komunikacji – np. komunikatory, e-mail, portale społecznościowe itp.).
e) W szczególności niedozwolone są:
- jakiekolwiek zachowania przemocowe wobec małoletniego,
- niestosowne i nieobyczajne zachowania wobec małoletniego,
- nawiązywanie relacji romantycznych i/lub seksualnych z małoletnim oraz składanie propozycji o takim charakterze,
- utrwalanie wizerunku małoletniego dla prywatnych celów,
- proponowanie alkoholu, wyrobów tytoniowych i substancji nielegalnych małoletniemu.
- ZATRUDNIANIE OSÓB DO PRACY Z DZIEĆMI
a) Wszystkie osoby zatrudnione w ZCTiR Sp. z o.o. do wykonywania prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka.
b) Każdą osobę zatrudnianą przez ZCTIR do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 3.
c)Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z dziećmi powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom – Załącznik nr 4.
- STANDARDY OCHRONY DZIECI W INTERNECIE
a) ZCTIR SP. z o.o. nie udostępnia dzieciom urządzeń podłączonych do internetu.
b) Sieć internet jest zabezpieczona hasłem, udostępnianym w recepcji obiektów wyłącznie osobom pełnoletnim.
- ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
a) Osobami odpowiedzialnymi za wprowadzenie w obiektach ZCTIR Sp. z o.o. STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH są kierownicy poszczególnych obiektów w ramach zarządzanych przez siebie ośrodków.
b) Pracownicy są zobowiązani do zapoznania się z niniejszym dokumentem i stosowaniem jego zapisów.
c) Co najmniej raz na dwa lata kierownicy obiektów dokonają oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
a) Standardy są udostępnione na stronach internetowych poszczególnych obiektów ZCTIR SP. z o.o., tj. famasta.com.pl , www.domkiwmrzezynie.pl , www.pokojeprzyspokojnej.pl , www.lawendowaostoja.pl , a także w widocznym miejscu w recepcjach obiektów w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
b) Dokument opracowany w oparciu o zapisy ustawy z dnia 13 maja 2016 o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z późn. zm., o materiały Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę dostępne on – line na stronach fdds.pl i www.standardy.fdds.pl oraz w oparciu o szkolenie pt. „Standardy ochrony małoletnich w obiektach hotelarskich oraz turystycznych lub innych obiektach zakwaterowania zbiorowego zorganizowanego przez Ośrodek Wspierania Administracji Lokalnej.
c) Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 rok
Załącznik nr 2: Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas identyfikacji
Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym i cierpliwym.
Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w ZCTIR Sp. z o.o. obowiązują procedury ochrony dzieci i w związku z tym pracownik może zadać dodatkowe pytania, w celu weryfikacji danych dziecka.
Mogą zaistnieć sytuacje, w których osoba dorosła będzie czuła się niekomfortowo, wyrazi swój sprzeciw albo niezadowolenie. NIE MUSI to oznaczać, że jest ona potencjalnym przestępcą.
Przykład rozmowy z klientem:
«W naszym obiekcie obowiązują procedury ochrony dzieci, w związku z tym, w momencie rejestracji prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości wszystkich osób będących gośćmi hotelowi. Czy dziecko ma przy sobie dokument tożsamości?» (legitymacja, paszport, inne).
Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem dziecka, możemy zadać poniższe pytania, które pomogą określić sytuacje:
- Jak nazywa się dziecko, ile ma lat?
- Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem dziecka? lub Czy dziecko jest z Panem/ Panią spokrewnione?
- Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od opiekunów dziecka, że przebywa ono pod Pana/Pani opieką?
- Czy ma Pan/Pani telefon do opiekunów dziecka, żebyśmy mogli to potwierdzić?
- W jakim celu podróżuje Pan/Pani z dzieckiem?
Przykładowa rozmowa z dzieckiem:
- Jak się nazywasz, ile masz lat? Gdzie mieszkasz?
- Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz?
- Czy znacie się dobrze z tym Panem/Panią?
- Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować – czy masz do nich numer telefonu?
Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać z dzieckiem. Jeżeli dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, możemy podkreślić, że w sytuacji, kiedy niemożliwe jest ustalenie tożsamości dziecka, będziemy musieli zawiadomić policję.
Załącznik nr 3: Zakres danych do sprawdzenia osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
Zakres danych pracownika/współpracownika/stażysty niezbędnych do sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Imię i nazwisko: ……………………………………………..
Data urodzenia: ……………………………………………..
Pesel: ……………………………………………….…………….
Nazwisko rodowe: …………………………….……………
Imię ojca: ……………………………………….………………
Imię matki: …………………………………….………………
Rejestr dostępny jest na stronie: https://rps.ms.gov.pl/